Liikennekaari mullistaa liikkumisen paikasta toiseen
Hallitus pääsi syyskuussa sopuun pitkään käsitellystä liikennekaaresta. Liikennekaari on hanke, jossa puretaan sääntelyä ja yhdistetään taksi-, linja-auto- ja tavaraliikenteen lainsäädäntö yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Lakihanketta on kehuttu yhdeksi maailman edistyksellisimmistä liikennelainsäädännöistä, eikä suotta.
Liikennekaaren suurin uudistus on täydellinen ajattelutavan muutos. Tähän päivään asti liikennettä on ajateltu lähinnä välineenä paikasta toiseen siirtymiseksi. Jatkossa liikenne ja liikkuminen muuttuvat yhä enemmän kokonaisvaltaiseksi palveluksi. Muutoksen mahdollistaja on erityisesti matkojen hinta- ja aikataulurajapintojen avaaminen.
”Milloin ja millä hinnalla?” on liikkumisen peruskysymys, joka pätee niin henkilöautoihin kuin joukkoliikenteeseenkin. Kun tämä tieto on avoimesti saatavilla, se antaa valtavia mahdollisuuksia liikkumisen kehittämiseen. Kehitystä on helpoin havainnollistaa esimerkeillä, jotka eivät ole enää scifiä, vaan lähitulevaisuutta.
Kuvitellaanpa palvelu, jossa voi muutamalla klikkauksella ostaa liput Kärsämäeltä Korkeasaareen. Hinta- ja aikataulurajapintojen avaaminen mahdollistaa sen, että yhdellä sovelluksella voi varata ensin taksin linja-autoasemalle, hypätä sieltä bussiin ja jatkaa matkaa junalla Helsinkiin. Sovelluksella voisi myös valita, kulkeeko loppumatkan rautatieasemalta Korkeasaareen raitiovaunulla, kaupunkipyörällä vai kenties jollain muulla.
Liikennepalveluiden paketoiminen kokonaisuuksiin sekä helpottaa matkustamista, että mahdollistaa erilaisten matkapakettien luomisen. Pienelle henkilökuljetusyrittäjälle voi löytyä yllättävästikin uutta liiketoimintaa, kun hän yhdistää oman palvelunsa laajempaan kokonaisuuteen. Myös erilaisia alennuksia liikennepalveluista on helpompi muotoilla, kun palvelut ovat yhden luukun alla.
Jo nyt on kuulunut lukuisia viestejä yrityksiltä, jotka ovat äärimmäisen kiinnostuneita tulevaisuuden liikennepalveluiden kehittämisestä. Liikennekaari onkin oiva esimerkki mahdollistavasta uudistuksesta, joka ei ainoastaan kehitä nykyisiä, vaan luo valtavan potentiaalinen aivan uudenlaiselle liiketoiminnalle.
Liikenne- ja viestintäministeriö on arvioinut, että liikennekaari voisi luoda jopa 18 000 uutta työpaikkaa. Saattaa olla, että pitkällä aikavälillä liikennekaaren mahdollistama kehittyminen parantaa Suomen talouden tilannetta jopa paljon kilpailukykysopimusta enemmän. Tulevaisuuteen on parempi mennä mahdollisuuksien kuin vaikeuksien kautta. Siksi liikenteen uudistaminen on valtavan hieno mahdollisuus, johon kannattaa tarttua.